Saturday, October 27, 2007

الاحساس بالذات


متى يشعر الانسان بذاته ؟؟؟ ومتى يشعر بقيمته في الحياة ؟؟؟ واين يجد نفسه في هذا الكون ؟؟؟ انها اسئله كثيرة تطرح نفسها بأستمرار ....ولكن هل من مجيب !!!!! لا استطيع الرد ....انني طالما بحثت عن نفسي في اشياء كثير ...ولا اعلم هل وجدتها ام انني توهمت بها ....انني استطيع القول بأنها تكون معي عندما انفرد بها بعيدا عن الناس ..... بعيدا عن اي شيء يضغط عليها ...انني بعترف انني احب العزله والانفراد بالنفس وهذا يعتبر بحثا عنها .....ولكني اشعر الان بأنني فقدت كثيرا من الوقت بحثا عنها في الوحدة ......وكان من الاسهل علي ان اجدها مع من يحبوني واحبهم ....نعم الوحدة ليست الا هروب من الواقع ...ولم تكن بحثا عن شيئ سوى السراب .اما الشعور بالحب والامان مع من تحب ...سواء الاصدقاء ....ام الاقارب ....ام الحبيب ...كلهم سواء اهم شيء انهم يحبوك ويسعدوا بلقائك عند رؤيتك وهذا اجمل شعور حقا ......انني اصبحت الان اكثر اشراقا للحياه ....واكثر تفائل ....وهذا فضل من الله سبحانه وتعالى ....لذالك استطعت ان اعود من جديد .... ما اجمل هذا الاحساس عندما تشعر ان يوجد من يحبك ويسعد بيك ويتمناك ..........رغم كل مصاعب الحياة ولكن في مثل هذا الشعور بالحب يهون كل شيء ويعود الامل والتفائل .....ومن هذا المنطلق اشكر كل من ساهم في اسعادي ورجوعي لنفسي ومقابلتها بعد بعادي عنها فترة طويله واستعين بجمله عزيزة علي مثل ما قالها ويقولها بأستمرار


(فصبراً جميلاً والله المستعان )

ونعم بالله

30 comments:

اسكندراني اوي said...

يوووووووووووه
الاف المرات سالت نفسي نفس الاسئله
ولست انت وانا فقط بل هناك الاف اخرين ينتظرون الرد
كان الله في عونك
والله المستعان

احساس لسه حى said...

عزيزتى
اوقات كتير الانسان يشعر بذاته اوقات الانتصار والفوز او النجاح فى اى شئ
وساعات نفسه تضيع منه وقت الانكسار والانهيار والفشل واكيد اصدق لحظة لما نكون لوحدنا مع نفسنا الوقت ده نفهم فيها نفسنا كويس ونغوص فيها
بس نكون مع نفسنا اوقات لازم مش تكون عزله وانغلاق وهروب من الواقع زى ما قولتى واكيد حولينا ناس بنحبهم ويحبونا
ونرتاحلهم ونريحهم هى دى الحياه على طول كده بتكونش اجمل الا بالناس اللى فيها والللى حولينا على طول
ودايمن متستنيش حد يرجع ليكى جمال الدنيا والحياه انتى بذاتك اعرفيها وكفايه وجود الله ده احلى معنى للحياه
تحياتى يا قمر
سلاااام

الدمعه said...

اسكندراني اوي

اولا انا بشكرك على زيارتك ليا
وطبعا احنا كلنا سألنا نفسنا

وفي الي لاقاها وفي الي لسه
بيدور عليها

المهم ربنا يعنا جميعا

الدمعه said...

احساس لسه حي

انا بعترف اني مازلت احب الوحدة بس طبعا مش الانغلاق زي الاول واكيد الوقت مع الي بحبهم بيكون احسن بس بردو بحتاج اقعد لوحدي حتى شويه

مرسي على زيارتك
تقبل تحياتي

rack-yourminds said...

أولا :برده هنسأل تاني ايه الغيبه الطويله دي

ثانيا :انا
wahed
بس غيرت البروفيل لراك يور ميندس بالانجلش اللي هو اسم مدونتي

-------

هذه الاسئله تراود الكثير منا ,لكن استطيع القول ان الانسان هيسعد بنفسه عندما يحقق اماله وطموحاته بعد كد ومثابره في تلك الحاله هيرضي عن نفسه وهيشعر بان له قيمه في الحياة ..,ولا ننسي طبعا ان طاعة الله سبحانه وتعالي بتجعل الانسان راضي عن نفسه وواثق ان الله سبحانه لن يخذله

تحياتي لكي

mo'men mohamed said...

أنا انسان بيحب الوحدة
بس لما بتتحقق وببقى لوحدى
بأبكى وقول فين الناس
انا مش عايز كتر ناس حولى
انا عايز واحد بس يفهمنى
كده يبقى انتهت الوحدة
السلام عليكم

samo said...

البحث عن الذات ؟؟؟؟؟

ده حوار كبير جدا
عارفه كام من الفلاسفه والمفكرين حاولوا قبلك كتير


بس من الجيد انك بتفكرى فى كده بس

حاولى ما تخليش الشيطان يتدخل فى افكارك علشانم ده هيحيرك اكتر

انا مش عايز اطول عليكى بس انا دلوقتى باكتب موضوع كامل عن الموضوع ده

ياريت تزورينا وهتلاقى الموضوع شيق اكتر واكتر


good post

The Manager said...

اولا شئ جميل انك تلاقي نفسك في جو معين غير إللى كنتى موجودة فيه قبل كدة

والمهم انك تكوني سعيدة

مع اني بختلف معاكي فى إني مش بلاقي نفسي إلا فى الوحدة

بفكر احسن وبعرف انا محتاج إيه وعايز إيه وبكون سعيد جدا بصراحة

مش مشكلة نتفق فى هذا او نختلف
بس انا عايز اقولك ان اكيد الحياة وسط الناس والأصحاب اكتر متعة لكن المشكلة انهم يشغلوكي عن انك تفكري فى الهدف إللى احنا اصلا موجودين من اجله

لو اعانوكي على تحقيق الهدف دة يبقى كويس جدا ...
وإلا يبقى الوحدة افضل اعتقد :)

فلازم تاخدي بالك من كدة

.... هكملك ردي فى التعليق الجاي

The Manager said...

نعم الوحدة ليست الا هروب من الواقع ...ولم تكن بحثا عن شيئ سوى السراب

دة كلامك طبعا...
بختلف معاكي لأن نظرتك كانت اكثر عمقا واصبحت اكثر سطحية جدا ,سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم كان بيترك الناس ويذهب (وحده) إلى غار حراء يتفكر فى الكون من حوله ,ويجد متعة فى هذا لأن وما الحياة الدنيا إلا متاع الغرور ولأن الواقع هو اني اعرف ان الناس والدنيا من حواليا دي كلها هي السراب لأننا هنجري وراها طول عمرنا ونتعلق بأشياء فيها وفى النهاية نتركها ولا نأخذ منها شيئا فما الفرق بينها وبين السراب !!

ليست الوحدة هي بحث عن سراب بل انها فى غالب الأمر تجعلك تبحثين عن الواقع وتجعلك تتحررين من قيود الدنيا وملذاتها
وإن لم تجدي حقيقة ففيها خير ايضا لأن فيها صمت وفيها بعد عن الناس
والبعد عن الناس غنيمة
والأحاديث فى فضل الصمت كثيرة
فالإجتماعية جميلة ولكن الإختلاء بأنفسنا ايضا جميل

هذا ما احببت ايضاحه

وجزاكي الله عني خيرا :)

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
كيف الحال اختاه
كلامك طيب مثلك
اسال الله العظيم ان يجري الحق علي قلبك و علي لسانك...اعلمي يا اختاه ان اضيق السجون هو سجن النفس ..ان يسجن الانسان نفسه في فكره حمقاء بلا معني او بين هواجس لا تدور الا في خلده فقط..و لاكن الانسان الذي يعيش في نور طاعه الله هو الذي يحيي حياه سعيده في الدنيا رغم اي شيء و ينعم بثواب الاخره
....اساءلكم الدعاء
فصبر جميل و الله المستعان علي ما تصفون

Unknown said...

أولا بالنسبة لتعليقى على الموضوع أنظرى تعليق حتة السكرة الى فوق ده : ( أسكندرانى أوى ) كنت عايزة أقول نفس تعليقه بالضبط

ثانيا عجبنى أوى موضوع الخيانة فعلا مهما كان العذر مافيش مبرر لخيانة
ثالثا أسلوبك جميل و أسمك جميل و ما اعرفش ليه رغم أن أسمك حزين لكن طالعة أبتسامة حلوة من مدونتك

أشكرك على زيارتك الرقية لمدونتى و أتمنى تكرارها

الدمعه said...

wahed

اولا انا بشكرك على زيارتك ليا بأستمرار وسؤالك عني في غيابي

ثانيا انت نظرت للموضوع بنظرة تحقيق الامل والطموحات وبتالي تحقيق السعادة لكن لو نظرت نظرة دقيقه شويه هتلاقي مين منا حقق كل ما يتمناه وبتالي شعر بالسعادة
انا في وجهه نظري تحقيق جزء من الامل يعتبر انجاز كبير جدا وطبعا اكبر درجات السعادة في الرضا وانا بتكلم عن تحقيق الذات ودة طبعا جزء من السعادة وليست كامله والبحث عن نفسك
واسفه للاطاله

الدمعه said...

mo"men mohamed

كلاماتك جميله اوي بس ليه انت بتبكي لما تكون لوحدك دي مش تبقى وحدة دي تبقى عذاب

ربنا يكون في العون ويحققلك كل ما تتمناه
ومرسي على زيارتك ليا

الدمعه said...

samo

اكيد طبعا انا تطرأت للموضوع بطريقه سطحيه مش زي الفلاسفه ولا المفكرين وبجد ربنا يبعدنا عن افكارهم دي حاجه بسيطه خالص وبعيدة عنهم
ومرسي على زيارتك واكيد طبعا هزورك واشوف الموضوع بطريقه اكبر من كدة

الدمعه said...

the manager

دلوقتي انت حولتلي بأمانه الموضوع لشيء اخر انا طبعا معاك ومازلت الى الان عندما اريد التفكير في شيء او حتى موضوع في بالي شاغلني لازم اقعد لوحدي وافكر بعقل وبحكمه مثل
لكن انا كنت بتكلم عن الوحدة لمجرد الهروب من الناس من غير سبب للوحدة دي يعني انا كنت مش عايزة اقعد مع اي حد حتى اهلي بحب اقعد لوحدي لمجرد اني اكون لوحدي بس لكن طبعا في اغلب الاوقات كنت بحس بالوحدة وان مفيش حد سأل فيا مع اني انا الي بعدة عنهم
لكن سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام كان يتعبد ويتامل في ملكوت الله سبحانه وتعالى وبالتالي يجب ان يكون لوحدة مثل اي انسان الان عندما يصلي او يقرأ قرأن بيحب يكون لوحدة يتعبد لله مخلص له ودي شيء غير ما كنت اريد الكلام عنه بس طبعا انت نظرت للموضوع

بنظرة جميله

الدمعه said...

عاليا حليم

والله انتي الي حته سكرة ومرسي حببتي على زيارتك ليا وطبعا مفيش مبرر للخيانه
مرسي تاني على زيارتك ليا

الدمعه said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا فعلا فرحانه اني شوفت تعليقك عندي ومرسي على سؤالك عليا وان شاء الله ربنا يثبتني على الحق ويثبتنا جميعا

فصبرا جميلا والله المستعان على ما تصفون

سندباد said...

فعلا بالله المستعان
يا الله اعطنا القدرة علي التحمل
تحياتي
ليكي جدا

Sally said...

وانا بقرا البوست متوقعتش نهايته متوقعتش انك تقولي انك لاقيتي نفسك
لعله حديث الرسول

المومن الذي يخالط الناس ويصبر علي اذاهم خير من الذي لا يخالطهم ولا ياذونه

ادامها الله عليكي نعمه

حزيــــــــــــــــــن said...

كل سنه وانت طيبه
اتمنى انك متبقيش لوحدك تانى ابدا

rack-yourminds said...

كل سنه وانتي طيبه

احساس لسه حى said...

عزيزتى
كل سنة وانتى طيبة ودايمن بخير
وكمان اتمنا تلاقى اللى يكون معاكى فى دنيتك وميخلكيش تحسى بلحظة وحدة
سلام

احساس لسه حى said...

عزيزتى
كل سنة وانتى طيبة
اتمنا زيارتى والتعليق على اخر بوست للاهمية تعليق صريح وواضح وحاد
تحياتى
سلام

Unknown said...

اخبارك انتى مختفية ليه ما تطمنينا عليكى

نبض اسكندرية said...

هذة حياتنا ولانعلم بماذا ستنتهى

ولكن أملنا فى الله ان تنتهى على ما يرضاة رب العباد

والله المستعان

تحياتى

Unknown said...

كثيرا ما نبحث عن انفسنا
ويظل ذلك الهاجس ملتصقا بنا
فمن نحن والى اين نسير
وهل انا ما اريد
واذا لم اكن كذلك فماذا يجب ان اكون ؟؟؟
كلها اسئله تطاردنا
ولكنها تنقيه داخليه
انها رغبه من انفسنا الا نتراخى عن تحسين انفسنا
وعن الاخذ بيدنا لكي نكون افضل
واحسن

خالص تحياتي وهنيئا لك بما وصلت اليه

Anonymous said...

مررت هنا


عزيزتي تحقيق الاماني او لقاء الذات لا ياتي مع تكتف الايدي وانتظار لفرج

لكن مع لسعي والمثابره والهمه للوصول لهذه الدرجات

واحببت ان اسجل مروري لهذه الكلمات الجميله


وانتي في يدك تغيرين كل شئ


وتحيتي لك قطه هادئ

قلب ينبض لله said...

فصبراً جميلاً والله المستعان

الله ختام جميل لكلماتك المريحة جدا

تحياتي

الدمعه said...

والله يا جماعه انا مش عارفه اقولكم ايه
ميرسي ليكم كلكم على الكلامات الرقيقه دي

ربنا يخاليكم ليا
ويا رب افضل على حسن ظنكم

وميرسي لمروركم الدائم

تحياتي ليكم

Anonymous said...

بسم اله الرحمن الرحيم
كل انسان يا اخى يكون مقدر عليه قضاء فترة من حياته مسجونا فى شىء ما فمن يكون مسجونا فى مرض عضوى او نفسى ومن مسجونا فى عزلة فرضها هو على نفسه وكن النفوس الكبير فقط هى التى تستطيع ان تفك قيود هذه السجون انا سعيدة بك بارك الله فيك وملأ باملك الدنيا من حولك ولك ولمن تحب سعادة وهناء