Saturday, June 7, 2008

الاحساس .....بالموت


اليوم سوف اتكلم عن ....الاحساس بالموت ...نعم ولكن لم يكن موت الجسد ......بل موت الروح ....موت المشاعر ....موت الاحاسيس ......موت الذات ......انني اشعر انني شريدة في عالم غريب الاطوار .....لا استطيع فهمه ....او حتى تحمله ....نعم انني اصبحت كالجسد ....دون الروح ....اشعر بفقدان لذة كل شيء ......نعم لا اشعر بالحياه .....وهذا من اجله هو ........من اجل حبيبي .........ومازلت اطلق عليه هذا اللفظ .....لانني لم انعته بكلمه غير ....حبيبي .........ولكنه قاسي القلب .....قاسي الطباع .....يريد ان يحطم مشاعري ....يريد ان يدفنها ....من اجل ايقاظ قوته ...انني اصبحت لا املك شيء ....سوى البكاء على موت احاسيسي ......التي كانت كل شيء لي ......لا اعرف كيف افعل ...ولماذا يفعل هذا بي ؟؟؟؟؟ لا اعرف سوى البكاء والشجن ....ولكنني لا ابكي عليه ....بل على موت نفسي .....انه احساس فظيع مميت ...اشعر به مع كل دقه قلب ...مع كل نبض في وريدي ....لا استطيع العيش دونها .....ان الانسان ما هو الا مشاعر واحاسيس ...لماذا اتخلي عنها .....اصبحت منكسرة ...مثل الزرع عندما يأتي عليه عاصفه هوجاء .....يزبل وينكسر سيقانه .....وهذا هو الاحساس بالموت

23 comments:

احساس لسه حى said...

عزيزتى

نعم فالحبيب الذى لا يعطى الاحساس ولا القلب مشاعر الحب

الحبيب الذى تتغلب عليه قسوت على حبه

الحبيب الذى لا يحب ضعفه امامك ولا يحزن ويغضب لانه تريه


هذا الذى تسميه حبيب ولا ينتمى الى هذه الكلمة الا بكلماتك

لا ينفع البكاء عليه وله

فهذا الحبيب نتركه وندوس على اى احساس لكل يعلم اننا نعرف ان نحب وسوف نحب

ربما الروح فى غيبوبة مؤقته

لاكنها لن نتموت لمجرد انها احبت من لا يستحق هذه المشاعر ستحيا وتنتظر

الى ان يأتى اليها من يعرف قيمتها

وستفوق من هذه الغيبوبة ولاكنها لن تموت

تحياتى

سلام

الدمعه said...

احساس لسه حي

اولا ميرسي على مرورك

واكيد الكلامات دي كنت فعلا محتاجه اسمعها
لان الي يموت احساسي مينفعش البكاء عليه

شكرا لمرورك

حبيبة الروح said...

يااااااااااااااااااااه بجد
صعبه جدا مؤلمه اوي
انا رايي من راي حسام بردو
ده مش حبيبي
نورتيني في مدونتك بجد مدونتك رقيقه جدا
بس عيبها الحزن
تفائلي

مي

الدمعه said...

مدينه الملاكه

ميرسي يا مي على مرورك الجميل والله انتي الي رقيقه

سلام يا قمر

صاحب المضيفة said...

ماكنت أود الزيارة في كتابات من هذا النوع

لكن سواي أني دخلت مدونة رقيقة وجميلة


كلامك معبر ومؤثر فعلا ....


الحل من وجهة نظري المتواضعي في هذا الشعار


لون حياتك بالطاعة


فقط هو الحل أن تجعلي لله دائما في كل حياتك ... ان تستلهمي الاستغفار كوسيلة لحل مشاكلهك وحتى همومك وزيادة رزقك

ان تجعلي الذكر ديدنك وسولى حياتك


ساعتها


ستشعرين بتدل الحال دون الحال


وساعتها فقط ...


أسألك صالح الدعاء


كان الله لك

الدمعه said...

صاحب المضيفه

السلام عليكم

انا بشكرك على زيارتك لمدونتي التواضعه
وان شاء الله هعمل بنصحتك
وجزاك الله خيرا

أسير الجراح said...

ان الانسان ما هو الا مشاعر واحاسيس ...لماذا اتخلي عنها .....اصبحت منكسرة ...مثل الزرع عندما يأتي عليه عاصفه هوجاء .....يزبل وينكسر سيقانه .....وهذا هو الاحساس بالموت

تعليقى على الكوبلية البسيط دة بس
اجمل ما فى الحياة هو المشاعر والاحساس بالاشخاص لبعضها بس صدقينى زمنا بقى غريب وتعرفيش مين اللى جواة مشاعر صافية ولا حتى احاسيس وصعب انك انتى تتخلى عنها تفائلى
طيب لو عاصفة حب هتنكسرى بردو
بجد كلماتك حزينة جدا بس سعيد جدا بالبوست دة لاانى سعات بحس بمعظم الجراح

بس صدقينى اجمل ما فى الحياة هى الحياة نفسها واجمل ما يسعد بة الانسان

انة يلاقى اللى يحس بمشعرة واحساسة

لا حياة مع الياس

على فكرة

الحزن دولة لا يعيش فيها سوى الدموع

فابتعدى عن هذة الدولة حتى تكونى

اسيرة للحب

تقبلى تحياتى


اسير الجراح

نبض اسكندرية said...

الدمعة

احساسى بكى عالى جدا فكم منا مر بهذة التجارب المؤلمة ومر بنفس الاحاسيس ونفس التمزيق فى القلب

ولكن صدقنى هذة لا تكون سوى لحظات وتمر على الشخص

وسيأتى من بعدها الفرح ويوما ما ستتذكرين هذة الايام بكل بساطة ولكن لن تتذكرى الالم لن تتذكرى غير الفائدة من هذة التجربة

ولكن ادعوكى الى الثبات بالذكر وكثرة الصلاة على النبى صلى الله علية وسلم وكثرة القرأن فأنة نعم الخليل وفية شفاء لما فى الصدور

الا تكونى ابنة رشيدة وتاخذى بكلام ربك؟

خالص تحياتى ودمتى بالف خير

الدمعه said...

اسير الجراح

كان نفسي فعلا اشوف تعليقك عندي وزي ما توقعت انك فعلا انسان بتحس بمشاعر الناس

انا ان شاء الله هفوق وهضحك فعلا على الايام دي

لاني لازم اتعلم

ميرسي لمرورك

الدمعه said...

نبض اسكندريه

ميرسي اوي على احساسك بيا
وان شاء الله ربنا يهديني وابعد عن اي حاجه تألمني

وميرسي على نصحتك ليا

نورت المدونه

أسير الجراح said...

الدمعة

اعتبر دة وعد منك انك تضحكى صدقينى


والله مفيش اجمل من الحياة الدنيا جميلة

جدا بس المشكلة لما الواحد بيتخنق

يقول الدنيا





الدنيا بتعمل فينا كدا لية مع ان


الدنيا ملهاش اى زنب صدقينى والله اجمل


ما فى الحياة ان الانسان يعيش للحياة



بحلوها ومرها

وانا واثق انك قد الطلب دة

يا ريت تنسى اى جرح مهما كان وجعة


وخليكى عايشة من اجل نفسك


ثم من اجل الحياة


تحياتى للقلب الحنون


اسيــــــــــ الجراح ـــــــــر

الدمعه said...

اسير الجراح

اد ايه انا فرحانه بكلامك دة

وفعلا خلاني اشعر ان في انسان حاسس بيا

ميرسي لمرورك واوعدك اني هضحك من النهاردة

ميرس ليك خالص

تحياتي للقلب الجميل

عدنان أحمد said...

السلام عليكم
اولا شكرا لزيارتك الكريمة
ثانيا لا اخفي اعجابي بمدونتك
و البوست رائع جدا جدا و صادق

اتمنى دوام المتابعة

تحياتي
عدنان

أسير الجراح said...

اشكرك على قبولك للطلب


بجد انا سعيد بانى قدرت اقنعك

على فكرة انا فى جملة مش عوزة تروح من


دماغى مش عارف افهم هى جت ازاى معايا

بتقول عايشين اغراب فى دنيا ملهاش يا


قلبى صاحب بتغدر بيك فى ثانية وبتخدك



من الحبايب



انا مش مقتنع بيها بس مش عارف على

طول الجملة دى فى دماغى

مهمها ان كان الجرح بيوجع

لية دواء


ومها ان كان تمنة

بس الحياة مفيش اجمل منها

وانا حاسس انك اقتنعتى بكلامى


تحياتى


اسير الجراح

الدمعه said...

اسير حبيبتي

وعليكم السلام

شكرا لمرورك الجميل وكلاماتك الاجمل



ويا رب اشوفك عندي كثير استاذ عدنان

الدمعه said...

اسير الجراح

مش عارفه اقولك ايه الجمله بتعتك دي

انا كنت مقتنعه بيها جداااا

بس انت خلتني اغير رأيي

ودلوقتي انت نفسك بتقولها

يمكن التفسير الوحيد لكدة ان الانسان لما بيكون حزين بيشعر بضيق وان الدنيا غدارة
وفي نفس الوقت لما بيلاقي حد فاهمه او حد واقف جنبه
اكيد بيغير رأيه ويقول الدنيا لسه بخير

يبقى العيب مش في الدنيا
العيب فينا احنا
مش فيها

ومريس على وجودك في مدونتي
بجد زدها شرف

تحياتي ليك

Geo Amr said...

كلامتك رقيقة جدااااااا واصعب احساس انك تحس انك فى اتجاه وحبيبك فى اتجاه تانى والاصعب من كدة هو موت الاحساسيس مع بقاء الجسد حيييييييا
وياريت تزورينى فى مدونتى واعرف رايك فيها

الدمعه said...

geo amer


اولا انا بشكرك لزيارتك مدونتي


انا زورت مدونتك جميله بجد واسلوبك حلو حتى وانت بتذكر كل شيء عن التشائم بردو بتقول انك متفائل

كان نفسي اكتب تعليقي عندك بس في مشكله عندك مينفعش اكتب تعليق السرفر مهنج علشان في صفحه لوحدة حاول تظبطه

ومرسي عل مرورك عندي

أسير الجراح said...

ميرسى ليكى


والله انا عاوز اقول حاجة واحدة


ممكن تلخص عن حجات كتير اوى


عارفة يعنى اية جمال الحياة


اجملها لما تكونى مع الشخص اللى بترتاحى معاة


وانك تلاقى حد يحس بيكى


وانك لما تكونى مضيقة تلاقى اللى يشيل


من هملك ويجعلة فرح وسعادة


ولما تفكر فى حاجة عاوزة تقولها تلاقى


اللى قدامك فهمها


لو مفيش شخص يشيل عنك دة كلة


يبقى لازم انتى الللى تحددى الشخص


اللى هترتاحى معاة من اول كلامك لية


مش شرط يكون الشخث دة ولد او بنت


ممكن تكونى مع اقرب الناس ليكى


او اغلى شخص لية معذة فى قلبك


صدقينى والله

كل انسان جواة حجات كتير

انا هقولك على حاجة

اولا فى ناس كتي بتسالنى

لية سميت نفسك اسير الجراح ؟


عارفة انا لو حكيت طول عمرى عن

عن اللى جوايا مفيش حد هيستوعبة


بس هما كلمتين اللى هاوز اقلهوملك


انا عنين من حب وحيد فى حياتى

صدقينى ما فيش اجمل من الحياة بحلوها وبمرها

مهما ان كان الانسان بيحس بهموم

بس بيلاقى اللى يحس بية

يا ريت تركزى فى كلامى

وصدقينى الشخص دة موجود جواكى

تحياتى لااجمل قلب


اسير الجراح

الدمعه said...

اسير الجراح

والله انا بجد عاجز لساني عن الشكر ليك

وانت فعلا كلامك صحيح لازم يكون في حد معانا يشيل همنا يسمعنا يحس بينا

ويشعر بألامنا كل دة مطلوب
بس لو مفيش حد يا ترى من السهل اننا نحدد حد
؟؟؟
اظن صعب اوي ....دة من وجهه نظري

وميريس اوي على مرورك عندي الدائم

تحياتي للقلب الجميل

أسير الجراح said...

الدمعة

اولا فى حاجة انا زهقت منها كل ما ادخل واسيب تعليق اقول الدمعة

لو امكن اعرف اسمك

بصى انا عاوز اوصلك حاجة صغنونة

اولا من الصعب ان ما يكنش فى شخص غالى عندك وتقدرى تخبى عنة حاجة

وثانيا لو فعلا مفيش حد تقدرى تحكيلة عن اسرارك يبقى تقعدى مع نفسك

واسالى نفسك اللى انتى بتعملية دة صح ولا غلط


يا ترى لو الانسان اختار ان حياتة

تكون باجمل صورة هنعترض عليها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


هسيبك تفكرى

علشان تكسبى نفسك

من الحياة

تحياتى

اسير
الجراح


او احمد انا قولت اسمى اهو

يلا باى

الدمعه said...

اسير الجراح


انا فرحانه بجد انك دائم الزيارة ليا

وسعيدة جدا بوجودك عندي
وفعلا مش عارفه اقولك ايه

كلامك جميل وحقيقي

و
انا اسمي صافي


تحياتي ليك

Unknown said...

تحيتي ويسرني أن أدعةك لزيارة مدونتي المتواضعة ولو أن هذه الزيارة الاولى لمدونتك ولكن لن تكون الأخيرة بيننا زيارات كثيرة..
أنتظر زيارتك والمرور بصفحة التعليقات
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/