Thursday, July 17, 2008

أشراق يوم جديد



انني اعلن اشراق يوم جديد وشمس جديدة ....ولكن في غيوم الليل تشرق هذه الشمس ....انها تشرق في خوف وفزع من هذا اليوم ....نعم ...اعلن عودتي للحياة مرة اخرى ....ولكن عودة بخوف من هذا الزمن ...بخوف من الايام ...ولكن لا يوجد امامي بديل سوى العيش في هذه الحياه .....ولكن لا اريد ان انعتها بهذا الاسم ...لانها لم تكن لي حياه على الاطلاق ...وانما ما هي الا مجرد عيش ....عيش فيها حتى يأتى قضاء الله ...سبحانه وتعالى ....ولكن ايضا مع كل هذه المخاوف اخوض هذه الحياه مرة اخرى ...واحاول ان اجد نفسي فيها ...لكي لا اعيش بدون امل ....نعم اريد العيش ....حتى انعم بما بقى لي من هذه الدنيا ....ولكنني اشعر انني تائهه ...او انني في ظلام ...ظلام لا يشع منه سوى اشراقه امل بسيطه جداااااااا.....هل ممكن مع الايام تكبر وتتفرع وتملئ الدنيا نور ....؟؟؟ام انها سوف يأتي عليا الظلام وتنتهى نهايه بلا رجعه مرة اخرى ...

نعم اني في تسائل مستمر عن تلك الاشراقه ....هل هي وهم ...ام حقيقه ...ام انه شعور مؤقت وسوف يزول مع الوقت ...يا الله انت تعلم ما لا اعلم ....ولكن في نهايه الحديث اتمنى ان تكون اشراقه دائمه ....كي تمحي همومي ..والامي ....واشعر باشراقه يوم جديد

12 comments:

أسير الجراح said...

تانى مرة على التوالى اول تعليق


ثوانى وراجع تااااااااااااااااااانى



اسير الجراح

أسير الجراح said...

اخوض هذه الحياه مرة اخرى ...واحاول ان اجد نفسي فيها ...لكي لا اعيش بدون امل ....نعم اريد العيش ....حتى انعم بما بقى لي من هذة الدنيا

اجمل ما فى البوست يا صافى


اكيد انتى فى الحياة

اكيد الانسان عايش للامل فى الحياة


حولى كدة تفكرى فى اللى جى اللى فات


دة ماضى واكيد هيتنسى بكل جراحة



الانسان بيتعلم من الايام


اكيد يا صافى الانسان لما بيخوض تجربة



وتفشل

بيبقى كارة الحياة بيفكر ان دى النهاية



لاكن لما الانسان بيتعلم بيعرف الصح من الغلط



واكيد الامل بيكون واقع حقيقى


مش سراب

الانسان يتعلق بية وفجاة



يلاقى نفسة


وحيدا لهذا الزمن الجارح



اتمنالك التوفيق


والامل فى الحياة باجمل ما فيها


تحياتى للجميلة صافى



اسير الجراح.

yoyo said...

أول زيارة واول تعليق ليا فى مدونتك الرائعة أتمنى تتقبلى اعجابى بالبوست

...واحاول ان اجد نفسي فيها ...لكي لا اعيش بدون امل ....نعم اريد العيش ....حتى انعم بما بقى لي من هذه الدنيا ....ولكنني اشعر انني تائهه

عبرت بشكل هايل عن اغلب حال الناس بالفعل كلنا بنحاول بعيش على امل حتى لو كان امل بسيط كدا او احيانا كمان احنا اللى بنخلق امل او تقدرى تقول وهم لمجرد اننا نحاول نعيشها ونتعايش فيها
صافى ربنا يجعل ايامك كلها سعادة وامل

تحياتى واحترامى
يويو

الدمعه said...

اسير الجراح

انا بجد فرحانه اوي بتعليقك

بس انا فعلا بحاول ابدأ من جديد

واجمل ما في الموضوع هو تجيديد الحب

صدقني يا احمد لازم كل فترة في الحب يأتي خمول

اما ان تبعد عنه

او تجددة
وانا الحمد لله اخترت التجديد


وميرسي يا جميل على الزيارة

الدمعه said...

yoyo


شرفت المدونه المتواضعه

اكيد اغلبالناس بتعيش لمجرد الامل

علشان لازم نعيش حتى لو كلن وهم

اكيد هو لذيذ

وان شاء الله تكرر الزيارة

أسير الجراح said...

صافى


بس اهم حاجة


التجربة تكون صح


وزى ما قلتلك ان الانسان بيتعلم من الايام


او من اللى حولية

واكيد الانسان بيتعلم


بزات لما بيتجرح


بيكون حظر جدا على نفسة


فى جملة بتقول اية


الحزن دولة لا يعيش فيها سوى الدموع



الانسان لازم يخرج منها علشان ما تكنش نهيتة زر نهايتى


ويكون اسير للجراح


سورى صافى


مش هقدر اكمل التعليق لانى تعبت


اسف


اسير الجراح

كـــيــــــــارا said...

لازم يكون عندك امل في ربنا اولا انه معاكي وبيساعدك

وبعدين بصي لبكره بنظره امل وحب هتقدري تعيشي

بس الاهم انك تحاذري من الجرح لان الجرح بيكون مر اوي واوقات بنحس انه نهايه الدنيا
خاصه جرح اقرب الناس لبقلوبنا
لا خاصه جرح من يمتلك قلوبنا

عزيزتي بصي للدنيا بنظره امل وحب وتلقائيه لكن خلي للعقل نسبه فيها عشان يدافع عنك قدام اي جرح

لكي تحياتي نيمو

أسير الجراح said...

فهمتى تعبى غلط



انا مش بحب اتكلم فى حاجة


انا حاسس فيها انى بتجرح


صدقينى على قد ما الانسان بيكون سعيد بحاجة فى حياتة

بيكون فى حجاااااااااااات



علشان تنهى احلى ايامة




تحياتى لاجمل صافى



على فكرة مفيش حد بيقولى يا احمد غيرك



ودى حاجة تسعدنى




اسير الجراح

الدمعه said...

نيمو

ميرسي جدا على زيارتك للمدونه


وان شاء الله نعيش كلنا في سعادة وامل


تقبل تحياتي

الدمعه said...

اسير الجراح

يا رب دايما تكون بخير

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
انا جاي بس اطمن عليكي
ايه الكلام ده؟؟
ايه اللي حصل؟
كل ده علشان مش بتسالي؟ صح؟
بس و لا يهمك استعيني بالله...
اسال الله العظيم رب العرش الكريم ان بشرح صدرك و ييسر امرك و يجعلك من الفالحين الصالحين في الدنيا و الفائزين في الاخره
فصبر جميل و الله المستعان علي ما تصفون

أسير الجراح said...

صافى


غيااااااااااااااابك طال



فينك يا قمر




يارب ترجعيلنا بالف سلامة






اسير الجراح