Sunday, June 29, 2008

ضياااااااع .......الحب


يأتي الينا الحب ....ونسعد به كثير ...ونفرح ...ونشعر اننا نمتلك كل العالم ....واننا اصبحنا اسعد البشر ..ولكن .....يأتي السؤال ؟؟؟هل سيظل هذا الحب الى اخر العمر ؟؟؟؟ام انه حب مؤقت ؟؟؟حب وهم ....نشعر به لمجرد اننا نريدة ...دون اي تفكير .....وهل هذا الحب سوف يسعدنا في مستقبلنا ؟؟؟؟ام انه يكون هو سبب الحزن ....والجفاء.....والشعور بالضياع في دنيا لاتعرف قيمه الحب ....نعم انني اتحدث عن شيء حدث لي .....كنت اشعر معه بالحب الدائم ...ولكنني الان لا اشعر بشء نهائي ....بل اشعر بجفاء ...بتمثيل دور الحبيبه ....بعدم حياة ...لايوجد روح ...لا احساس .........لا اشعر باي شيء........ولكن الى متى ؟؟؟هل سوف استمر ...ام انني لا اقدر على التسامح بالخيانه منه ...........هل يستطيع الانسان ان يجبر نفسه على تحمل القسوة وانه يقدر على التسامح ...من اجل استمرار الحياه ......ام انه لا يستطيع ان يبعد ويعيش وحدة بعيدا عن حب زائف ...او الاحساس به لمجرد انه حبيبك .......ولكن الواقع لم يكن هذا .......انني اشعر انني فقدت الحب ...وانه شاع فعلا .....لمجرد انه خائن .......انني احاول ان ابدأ من جديد واستمر .....ولكنني اشعر بضيق ......نعم اشعر بعدم التحمل اي شيء .......لا استطيع تحمله هو ايضا ....انني اتسأل كل يوم هل يمكن ان يضيع الحب بسهوله ؟.؟؟؟؟؟هل هذا كان حب فعلا ....ام ان كبريائي وكرامتي ...هي سبب ضياع الحب ؟؟؟لا اعلم شيء الان سوى انني لا اشعر بالحب ...لا اشعر بأي شيء سوى الضياااااااااع ...اشعر انني تائهه ...لا اعلم شيء ...ولا اقدر اني اسيطر على نفسي وارغمها بالرجوع لهذا الحب ...الذى اصبحت اشك فيه ايضا انه لم يكن حب ..........لا يوجد حب مع خيانه ؟؟؟؟؟؟وكيف استطيع ان أئتمنه مرة اخرى ؟؟؟كيف اشعر معه بالامان ........؟؟؟؟لالالالا ...انه صعب حقا صعب ...اشعر الان انني اتحمل ما لا يتحمله انسان عادي ...ارغم نفسي على الاستمرار في شيء يرفضه قلبي ...وعقلي ايضا ....ولكن لا اعلم لماذا افعل هذا ....ولكن في نهايه الامر ....الشيء الوحيد الذي اتيقنه ...هو ....ضيااااااااع الحب

22 comments:

أسير الجراح said...

اول تعليق


محجوز

اسير الجراح

أسير الجراح said...

يأتي الينا الحب ....ونسعد به كثير ...ونفرح ...ونشعر اننا نمتلك كل العالم ....واننا اصبحنا اسعد البشر ..ولكن .....يأتي السؤال ؟؟؟هل سيظل هذا الحب الى اخر العمر ؟؟؟؟ام انه حب مؤقت ؟؟؟حب وهم ...

الحب نمتلك بة كل العالم دى صح

عارفة يا صافى

اجمل ما يمتلكة الانسان هو فعلا الحب

بس على قد كدة على ما بيبقى خايف

انة يضيع منة فى يوم من الايام

بالزات لو دور علية لحدا ما لقاة

صدقينى دة اجمل حاجة فى الحياة

ان الانسان يحب ويتحب

لكن خيانة مع حب

ما يقبلوش بعض

الحب عمرة ما يقبل الخيانة

ولا الخيانة تقبل الحب

عارفة

فى ناس ممكن تهين نفسها

باجل شوية من الحب

بس صدقينى بيبقى اغبى انسان

بيخلى الشخص اللى قدامة

يملكة ويتحكم فية

كلامك جميل اوى

من جمالة انا بكيت

اعمل اية دلوقتى

انصحك نصيحة

اوى تامنى للحب

مهما ان كان


تحياتى


اسيـــــــــــــ الجراح ـــــــــر

أسير الجراح said...

نسيت اقولك


لو امتلكتى حب


وحسيتى بشوية من الغيرة

من حبيبك عليكى

هتسمى اللى حبيبك بيعملة دة اية


بس بعيد عن غيرة الحب

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


هستنى الرد لغاية ما ارجع من السفر



تحياتى


اسير الجراح

الدمعه said...

اسير الجراح

اولا ميرسي ليك على مرورك الدائم عندي

ثانيا كلامك صح طبعا
المفروض اننا لا نأمن للحب بس والله مش كله يا احمد
على العموم انا هرد على سؤالك
لو انا حسيت من حبيبي بالغيرة هفرح جدااااااااا لان دة معناه انه بيحبني وهستحمل لو انا حسيت انه بيحبني بجد وهسمع كلامه وهكون فرحانه من جوايا

ويا ريت متتأخرش في السفر
وخالي بالك من نفسك

سلام يا قلب جميل

أسير الجراح said...

صافى


انا مسافر كمان ساعة


بس قولت اودع الجميع قبل ما امشى


يعنى حوالى 25 يوم سفر


خلى بالك من نفسك



لا الة الا الله




اسير الجراح

الدمعه said...

محمد رسول الله

مع السلامه يا احمد ويا رب ترجع بالف سلامه

خالي بالك من نفسك

سلام يا جميل

أسير الجراح said...

صافى



اول ما نزلت قولت اجى اشوف الجميل


اخبارة اية

عاوز رد السؤال اللى كنت سالتهولك



اوكى



تحياتى



اسير الجراح

الدمعه said...

اسير الجراح

انا فرحانه اوي انك بخير

انا رديت على السؤال

واني هسميه حب
لكن لو زاد عن حادة ممكن اعتبرة امتلاك


وكل شيء وله حدة

يعني يغير ماشي اوك بس ميخنقنيش

بس لو تعرف لو بحبه هستحمل اي حاجه وهفرح كمان انه بيغير

المهم خالي بالك من نفسك

وطمني عليك

سلام

أسير الجراح said...

ان شاء الله يكون حب



وان شاء الله يصونك ويشيلك فى نن عينة



ربنا ما يحرمكو من بعض


بس نصيحة منى


اوعى تفرطى فى الحب


وحولى انك تكونى معاة دايما


وحسسية بحبك وحنانك


واوعى تندمى على عطائك للحب


ربنا ما يحرمكو من بعض




تحياتى




اسير الجراح

الدمعه said...

اسير الجراح

ميرسي على ردك ونصحتك الجميله

وان شاء الله ترجع بالسلامه

لا اله الا الله

أسير الجراح said...

محمد رسول الله

شهرزاد said...

الدمعة
مدونة جميلة
ألمس فيها الإحساس العالي
أحاول أن أشخص حالتك ولكني لا أضمن صحة التشخيص
وانت التي ستحكمين في النهاية
من الممكن أنك تمرين بحالة من الفتور
فتور في الحب والمشاعر
نتجت بعد فترة من اشتعال المشاعر
فأحسستي بعدها أن كل الطاقة الكامنة بداخلك قد تبخرت
وتبدلت بلامشاعر او بخمول وكسل
والحب في هذه الحالة يحتاج إلى الشحذ من جديد
كأن تبتعدي عن الحبيب لفترة فيتجدد الشوق.. ويعود الحب قويا كما كان
وإن لم يكن كذلك فأخشى أن لايكون ذلك الحب حقيقيا
فالمشاعر يا صديقتي قد لا تستقر دائما على نفس الحال
فمرة حب ومرة لا حب
ولكنها تكون فترة مؤقتة
وتعود المشاعر الأصيلة من جديد

أرجو أن تشرفيني بزيارتك
تحياتي لك

الدمعه said...

شهرزاد

ميرسي حببتي على زيرتك لمدونتي المتواضعه
بجد شرفتيني ومش عارفه اقولك ايه تشخيصك صح اكيد وانتي عندك حق

محتاجه
فعلا تجديد للحب

وان شاء الله انا هزور مدونتك واكيد هتكون جميله زي شهرزاد

تحياتي ليكي

alqassam said...

انا اريد ان اناقش موضوع ضياع الحب من منظور اخر ...الكل يعلم مدى وقوة تاثير الاعلام فى تشكيل تصورات وافكار الافراد واذا نظرنا الى كيف شكل اعلامنا الحب سنجد انه منذ ظهرت السينما والاعلام فى بلادنا فى الستين سنه الماضيه كل الافلام .الاغانى .القصص الا النادر تتكلم عن الحب لايتكلموا على قضايا اخرى سوى الحب وتصورهم للحب انه كما قلتى لابد ان يوجد معه الم .حزن.خيانة لاتتم مناقشه الحب بدون ذلك حتى صرنا ننظر الى الحب كذلك وهو اطلاقا ليس كذلك انه الحياة التى نعيش انا اعبد الله لاننى احبه انا ابتسم فى وجه الناس لاننى احبهم انا انطلق من ركيزه فى الحياة تسمى الحب هذا هو الحب اما اذا كنا ننظر الى الحب من ناحية امراه ورجل فهذه اجحاف وعدم فهم للحب هو جزء وليس كل واذا تكلمنا عنه ....هناك حب لكل رجل وامراه سوف ياتى اليهم مهما طال الوقت او قصر ونهايته ستكون الزواج كتكريم له وليس الخيانة والالم كما يصورون .....مدونة قلب صافى كلماتها فعلا مليئة بالاحساس الصادق

Unknown said...

بصراحة عندك حق
مفيش حي بيعيش يا نادرا اوى يا الى فى الروايات و الافلام القديمة

أسير الجراح said...

صافى


مش باينة على الساحة



طمنينا عليكى


وعاوز اعرف اية اخر اخبارك


هههههههههههههههة

انتى عارفة انا قاصد اية



تحياتى

اسير الجراح

فراشة البساتين said...

الحب حقا

هو اغلى ثروات الدنيا

ولكن عندما يصل هذا الاحساس

الى قلبك

عليكى بوقفة مع النفس

عليكى انت تختارى بين امرين

اما ان تسامحى وتعشقى حتى النخاع

او تتراجعى وتنسحبى بكل اقتناع

فلا تظلمى نفسك بالتظاهر تحت قناع مزيف

اختارى بين الابيض والاسود

ولا تبقى فى هذا العذاب

أسير الجراح said...

ضياع الحب


انا هعلق على دى بس



ضياع الحب


يعنى موت للقلب وبذات لو بتحب باخلاص


صدقينى يا صافى


الجياة من غير حب


زى الانسان اللى اتولد وما شفش الدنيا ومات



ليا تعليق تانى



بس لما امسح دمعتى من كلمة ضياع الحب



اسير الصمت


اسير الجراح

الدمعه said...

elqassam

اولا انا بشكرك على مرورك عني

ثانيا انا طبعا مش بتكلم عن حب الله سبحانه وتعالى ولا عن الحب العام بالعكس انا بتكلم عن حب الخاص ومش اي حب حب الزوج والزوجه يا استاذي لم تكن الاعلام هما الذين يصورون لنا خيالات لا هذا واقع اغلب الازواج حاليا خايننين او الزوجات او كل واحد في غشاء على عينه من ناحيه الاخر وهذا ما اتكلم عنه وانا كل حديث ليا اتكلمه يكون بين الزوج والزوجه وليس غير ذالك

وفي النهايه تقبل تحياتي

الدمعه said...

عاليا حليم

ميرسي يا جميل على زيارتك ليا

بس عايزة اقولك حاجه ان في حب بجد الحب متمنعش لكن احنا الي شوهنا صورته

بس اكيد موجود يا حببتي

الدمعه said...

اسير الجراح

ميرسي يا احمد على سؤالك عليا انا بخير الحمد لله

بص يا سيدي موضوع ضياع الحب ممكن يكون ضياع وهمي او مؤقت لكن بأمانه الي بيحب عمرة ما ينسى حبيبه مهما طال الزمن دايما فاكرة ودايما حاسس بيه لانه دة حبيبه زي الحب الاول عمرنا ما ننساه ابدا مهما طال الزمن لكن في ظروف بتجبر الواحد انه يتناساه ويبعد عنه وبالتالي بنقول ضياع الحب

ميرسي على مرورك يا احمد

الدمعه said...

fire bird

انت اكيد صح يجب الاختيار بس لالاسف مفيش اختيار ادامي سهل اوي الانسان يكون امامه اختيارات لكن بتكون خيال ويصبح الواقع معك في كل اتجاه لا تقدر تعشق حتى النخاع ولا تقدر تترك الحب بأقتناع

ميرسي على مرورك في مدونتي المتواضعه